درمان انواع بیماری التهاب و عفونت لثه – روش‌های مختلف درمان لثه

اگر به بیماری لثه مبتلا باشید ممکن است هنگامی که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید لثه‌های شما خونریزی کند یا بوی بد دهان داشته باشید مربوط به مراحل اولیه بیماری لثه است که بیماری لثه نامیده می‌شود ناشی از عفونت باکتریایی است اگر بیماری‌های لثه به موقع درمان نشود ممکن است به عفونت خطرناک‌تری تبدیل شود که پریودنتیت نامیده می‌شود.

بیماری‌های لثه و پریودنتیت اصلی‌ترین علت‌های از بین رفتن دندان‌ها در بزرگسال محسوب  می‌شود.

بیماری لثه - کلینیک مریم

چه علائمی سبب افتادگی لثه می‌شود:

• حساسیت بیش از حد  لثه‌ها می‌باشد کوچک‌ترین شکاف روی لثه با مسواک زدن یا نخ کشیدن لثه‌ها خونریزی می‌کنند.
  • اگر دندان‌های شما بلندتر از قبل دیده شود اصلی‌ترین دلیل آن می‌تواند تحلیل لثه‌ها باشد زمانی که لثه‌ها افتاده شود کم کم ریشه دندان دیده می‌شود و در نتیجه دندان‌ها را بلندتر نشان می‌دهد.
  • در تورم لثه زمانی که این اتفاق می‌افتد در دهان شما ممکن است لثه‌ها متورم و قرمز شود.

ورم لثه

علت‌ها و دلایل بیماری‌های لثه:

• لثه‌ها پایین‌تر و عمیق‌تر از لبه‌های لثه که ما در ظاهر می‌بینیم به دندان‌ها متصل شده‌اند و باعث ایجاد فضایی در فواصل بین آن‌ها می‌شود.
  • پلاک  دندان یک لایه نازک  جرم است که از باکتری‌ها تشکیل شده است که این لایه به صورت مدوام روی سطح دندان‌ها تشکیل می‌شود زمانی که پلاک‌ها گسترده  و ضخیم شدند  به لایه سخت‌تری از جرم دندان به نام تارتار تبدیل می‌شوند زمانی که پلاک  در قسمت‌های پایین‌تر از خط لثه تشکیل شود موجب ایجاد عفونت در این قسمت شده است.
  • اگر این بیماری‌ها به موقع درمان نشود باعث جدا شدن لثه‌ها از دندان شده که موجب آسیب دیدن بافته‌ای نرم اطراف دندان و استخوان  می‌شود.

و نتیجه باعث لقی دندان و ناپایداری دندان می‌شود اگر عفونت بیشتر از این پیشرفت کند  سبب می‌شود که دندان شما از بین برود یا نیاز به کشیدن دندان باشد.

تحلیل لثه - کلینیک مریم

دلایلی که سبب ایجاد ورم لثه می‌شود:

• دندان مصنوعی
  • بارداری قاعدگی و بلوغ
  • التهاب لثه
  • عفونت ویروسی
  • تغذیه نا مناسب
  • حساسیت به خمیر دندان
  • کمبود ویتامین
  • خراب شدن دندان
  • عوارض برخی از داروها

راه‌کارهای جلوگیری از افتادگی لثه:

• مسواک زدن آرام و صحیح
  • ارتودنسی و مرتب شدن دندان‌ها
  • دندان قروچه نکردن
  • تک سیگار و دخانیات

راه‌کارهای درمان خانگی برای بهبود درد لثه

لثه‌ها بافته‌ای فیبری هستند که فک‌ها را پوشش می‌دهند و اساس دندان‌ها را می‌سازند کمبود بهداشت دهان و دندان رشد باکتری‌ها در دهان را افزایش می‌دهد که منجر به شکل گیری پلاک‌ها بر روی دندان‌ها می‌شود و در نتیجه باعث التهاب لثه می‌شود تشخیص رشد باکتری در مراحل اولیه کار دشواری است اما زمانی که کسی با عفونت لثه روبه‌رو می‌شود ممکن است با علائم شایعی روبه‌رو شود. این علائم عبارت‌اند از: درد طاقت فرسا، آبسه‌ی لثه، بوی بد دهان و دشواری در جویدن و بلعیدن غذا

1- ژل آلوئه ورا

برای بهبود درد لثه بسیار مفید است ک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا به  همراه چند قطره روغن میخک خوب هم بزنید سپس با استفاده از یک گوش پاک کن روی ناحیه‌ای که دچار درد یا التهاب است بمالید

2- شنبلیله

برای بهبود درد لثه به وفور دیده استفاده می‌شود، تخم شنبلیله را در آب جوش بخیسانید تا دهان شویه‌ای کارآمد به دست بیاید و یا اینکه یک گلوله پنبه را در چای شنبلیله فرو کنید و مستقیما روی ناحیه درد بمالید.

3- محلول نمک دریا

نمک دریا در بهبود لثه تاثیرات شگفت انگیزی دارد زیرا باکتری‌های عامل عفونت را نابود می‌سازد.

کمی نمک دریا را در یک لیوان آب بریزید  و خوب هم بزنید سپس در دهانتان حدود 30 ثانیه بچرخانید بعد محلول را به بیرون تف کنید با انجام این روش برای چند مرتبه در روز می‌توانید درد ورم لثه را کاهش دهید

4- روغن دارچین

یکی از موثرترین روش بهبود برای عفونت لثه است برای از بین بردن این مشکل کمی روغن دارجین خالص را مستقیما روی ناحیه ملتهب بمالید برای استفاده از روغن دارچین لازم است آن را با روغن جوجوبا به نسبت 20 به 1 رقیق کنید یا اینکه کمی پودر دارچین را به همراه روغن نارگیل به خمر دندانتان اضافه کنید.

5- عسل

عسل به دلیل داشتن خواص ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی باعث سلامتی لثه‌ها می‌شود زمانی مسواک زدنتان تمام شد کمی عسل روی لثه آسیب دیده بمالید.

6- لیمو ترش تازه

سرشار از اسید سیتریک است زمانی که با نمک مخلوط شود در برابر میکروب‌های مضری که باعث عفونت می‌شود یک سپر دفاعی به وجود می‌آورد با ترکیب آب‌لیمو و کمی نمک یک خمیر درست کرده  و خوب آن‌ها را مخلوط کرده ئ به آرامی روی دندان‌ها و لثه‌هایتان بمالید و بعد از مدتی دهانتان را با آب گرم بشویید.

7- پودر زرد چوبه

خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد میکروبی که در زرد چوبه وجود دارد در برابر باکتری‌های عفونی زا از بدن محافظت می‌کند کمی پودر زردچوبه را به آب اضافه کنید و سپس روی موضع بگذارید و یا اینکه با اضافه کردن نمک و پودر زردچوبه به آب خمیر محلول درست کنید و یکی دو دقیقه دهانتان را با آن شستشو دهید

8- جوش شیرین

به عنوان ضد عفونی کننده عمل می‌کند و به از بین رفتن باکتری‌ها کمک می‌کند این ماده اسیدهایی که در دهان وجود دارند را خنثی کرده و از پوسیدگی دندان و عفونت لثه پیگیری می‌کند با مخلوط کردن مقدار کمی آب گرم و جوش شیرین خمیر درست کرده و با آن دندان‌هایتان را مسواک کنید.

9- سرکه سیب

حاوی اسید مالیک است یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید هر روز برای شستن دهان از این محلول استفاده کنید.

10- سیر

مسکن طبیعی است که درد شدید لثه را کاهش می‌دهد ابتدا چند حبه سیر را کوبیده و کمی نمک به آن اضافه کرده  و آن را خوب هم بزنید و از آن برای درمان درد لثه استفاده کنید.

تورم لثه - کلینیک مریم

برای جلوگیری از تورم لثه از یک مسواک شارژی جنس مرغوب و نرم دو بار در روز استفاده کنید که درصد ابتلا به این بیماری را کاهش دهد کشیدن نخ دندان هم باعث کاهش ورم لثه می‌شود.

بهترین راه برای جلوگیری از ورم لثه مراجعه  به دندان‌پزشک یا متخصص بهداشت دهان است که باید دو بار در سال  نظافت دندان به طور مرتب انجام شود

ملتهب شدن لثه مرحله پیشرفته‌ای از تورم است

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

مجموعه تخصصی کلینیک مریم با تیم مجرب و متخصص آماده خدمت رسانی و مشاوره به تمامی عزیزان است

فعالیت ما را دنبال کنید

برای دنبال کردن ما در شبکه های اجتماعی، می‌توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

تمامی حقوق این سایت برای کلینیک تخصصی مریم محفوظ می باشد.

لوگو کلینیک دندانپزشکی مریم

طراحی شده توسط دیجیتال مارکتینگ رهام