درمان ریشه دندان و عصب‌کشی

خارج کردن عفونت از خرابی‌های دندان، عصب‌ها و کانال‌های دندان و تمیز کردن و پر کردن کانال‌ها با مواد مخصوص را درمان ریشه دندان و یا عصب‌کشی گویند. درمان ریشه برای اینکه دندان بیمار به طور کامل از بین نرود انجام می‌شود اگر دندان درمان نشود و عصب‌کشی صورت نگیرد فرد در هنگام غذا و آب خوردن احساس ناراحتی و درد می‌کند و با انجام عصب‌کشی دندان و زیبایی فک و صورت حفظ می‌شود. اغلب درمان ریشه در یک جلسه انجام نمی‌شود و به طور معمول دو یا سه جلسه طور می‌کشد.

جراحی دندان - کلینیک مریم

درمان ریشه و روش‌های درمان

عصب‌های دندان با رگ‌های عصبی و خونی دندان ارتباط دارند که در وسط دندان قرار گرفته‌اند که در مواقعی پوسیدگی دندان زیاد و با عمق فراوان باشد دندان نیاز به درمان ریشه و یا عصب‌کشی دارد و اغلب با خوردن غذا یا نوشیدنی‌های گرم یا سرد دندان دچار درد می‌شود که این علائم نشان دهنده این است فرد تحت نظارت دندان‌پزشک متخصص قرار گیرد تا درمان ریشه دندان بیمار شروع شود اغلب برای درمان ریشه دندان از روش‌های جراحی اپیکو – عصب‌کشی یا اندو – درمان ریشه مجدد یا ری اندو صورت می‌گیرد و بسته به حجم پوسیدگی و کانال‌های خراب دندان از یکی از این روش‌ها استفاده می‌شود.

روند درمان ریشه

ابتدا باید بی حسی زده شود تا در طول درمان احساس درد نکنید سپس با وسایل مخصوص پوسیدگی دندان تراشیده می‌شود و عفونت‌ها برداشته شده و تعداد کانال‌ها ریشه خالی از عفونت شده و بعد از کانال‌ها را تمیز کرده و بعد از آن با استفاده از مواد مخصوص کانال‌های عصبی پر شده و عصب‌ها درمان می‌شود سپس دندان‌ها پر می‌شود و دندان پانسمان می‌شود پس از درمان باید پانسمان چند ساعتی بر روی دندان قرار گرفته شود و غذاهای سفت خورده نشود و در مواقع مسواک زدن احتیاط لازم را داشته باشید تا پانسمان دندان به مشکل نخورد.

پس از انجام درمان ریشه و عصب‌کشی امکان دارد بیمار احساس درد کند این امری معمول و متداول بوده چون که اعصاب ریشه دندان قطع شده و کشته شده‌اند و پس از کم شدن و از بین رفتن بی حسی بیمار احساس درد می‌کند و  این احساس درد پس از چند روز تمام می‌شود اگر در بعد از چند روز ادامه داشت که احتمال دارد درمان ریشه به طور کامل انجام نشده و هنوز دندان بیمار دارای عفونت و پوسیدگی در کانال‌های بوده در این صورت مجدد باید دندان عکس‌برداری شود و پس از آن درمان ریشه دوباره صورت گیرید درمان مجدد سخت‌تر از درمان ریشه دفعه اول بوده زیرا باید دوباره مواد داخل کانال‌های دندان را تخلیه کرده و عفونت جا مانده در دندان را خارج نمایید و در بعضی از مواقع نیاز به جراحی ایپیکو است تا درمان ریشه به درستی صورت پذیرد.

زمانی که پوسیدگی بیش از 55 درصد دندان بوده و یا فرم دندان طوری باشد که پر کردن به درستی بر روی تاج و مشابه تاج قرار نگیرد در این مواقع بر روی دندان درمان پست و روکش نیز انجام می‌شود که در این نوع درمان بعد از خارج کردن کامل عفونت از دندان و کانال‌های دندان و انجام عصب‌کشی در کانال‌ها برای پر کردن از پست و روکش استفاده می‌شود که این مواد در لابراتوارهای مخصوصی درست می‌شود و قسمت‌های ریشه و تاج دندان را پوشش می‌دهد و دندان‌پزشکان اغلب با مواجه با پوسیدگی‌های بالا و شکستگی‌های فراوان روی دندان از این روش برای درمان استفاده می‌کنند. اگر آسیب دیدگی دندان کم‌تر باشد اغلب از روش پست فایبر برای پر کردن تاج دندان و هم روکش استفاده شده و نیاز به قالب گیری و ارسال قالب به لابراتوار نمی‌باشد.

مراجعه به موقع به دندانپزشک - کلینیک مریم

مزایای مراجعه به موقع برای عصب‌کشی دندان

اگر به موقع سراغ دندان‌پزشک بروید و دندان خود را ترمیم و عصب‌کشی کنید می‌توانید از همان دندان دوباره استفاده کنید در زیر چند نمونه از مزایای مراجعه به موقع برای عصب‌کشی را بیان می‌کنیم:

• حمل درد کمتر برای بیمار (اگر با کوچک‌ترین احساس درد دندان و مراجعه به دندان‌پزشک متخصص می‌توانید در همان مراحل ابتدایی دندان خود را درمان کرده و به دلیل اینکه تعداد کانال‌های عفونی کم‌تر بوده هزینه کمتری نیز برایتان به ارمغان می‌آورد.)
  • حفظ توانایی جویدن
  • خراب نشدن و سرایت نکردن عفونت دندان‌های دیگر

انواع روش‌های عصب‌کشی دندان

عصب‌کشی اولیه:

احتیاج به جراحی نیست و برای از بین بردن عفونت می‌باشد

عصب‌کشی ثانویه:

اگر عفونت با عصب‌کشی اولیه از بین نرفت از عصب‌کشی ثانویه استفاده می‌شود

آپیکوکتومی:

در این عمل قسمت انتهایی ریشه دندان و برداشتن عفونت‌ها صورت می‌گیرد اگر عصب‌کشی برای از بین بردن عفونت‌ها موفقیت آمیز نباشد از این روش استفاده می‌شود.

پالپوتومی:

این عمل برای کودکان انجام می‌شود و در این روش ریشه دندان ترمیم می‌شود و تاج دندان برداشته می‌شود.

پالیکتومی:

این روش نیز برای کودکان بود که عفونت از کل دندان خارج شده و عصب‌کشی کودک انجام می‌دهند.

درمان ریشه چقدر دوام دارد و چقدر بر طول عمر دندان تاثیر می‌گذارد؟

درمان ریشه را باید حتما دندان‌پزشک متخصص و با تجربه انجام دهید و با انجام این درمان سلامت دندان و لبخندتان حفظ می‌کنید و دیگر در خوردن غذا دچار درد نمی‌شوید دندان‌هایی که به خوبی درمان شده و عصب‌کشی صورت گرفته باشد سال‌های سال دوام دارد. در بیشتر موارد دندان‌های عصب‌کشی شده تا پایان عمر دوام خواهند یافت ولی بیش‌تر متخصصان پیشنهاد می‌کنند بعد از عصب‌کشی دندان‌های تحت درمان پست و روکش شوند تا طول عمر دندان‌ها دو چندان شود. در نظر داشته باشید که بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت خود دندان‌هایتان بسیار مهم و ضروری است و تاثیر بسزایی بر طول عمر دندان‌های عصب‌کشی شده دارد.

هزینه درمان ریشه - کلینیک مریم

هزینه عصب‌کشی دندان چگونه است؟

هزینه عصب‌کشی دندان متفاوت بوده و بسته به کدام دندان و حجم خرابی و چند کانال نیاز به ترمیم دارد متفاوت بوده ولی معمولا دندان‌های آسیا چون از بقیه دندان‌ها سخت‌تر بوده هزینه بیشتری دارد. در مجموع درمان ریشه دندان و ترمیم دندان ارزان‌تر از کشیدن دندان بوده زیرا پس از کشیدن دندان احتمال کج شدن سایر دندان‌های مجاور بوده و برای پر کردن جای خالی دندان کشیده شده باید از روش درمانی ایمپلنت یا پل استفاده کنید و هزینه این روش درمانی بسیار گران‌تر از هزینه درمان ریشه دندان و یا عصب‌کشی دندان می‌باشد.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

مجموعه تخصصی کلینیک مریم با تیم مجرب و متخصص آماده خدمت رسانی و مشاوره به تمامی عزیزان است

فعالیت ما را دنبال کنید

برای دنبال کردن ما در شبکه های اجتماعی، می‌توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

تمامی حقوق این سایت برای کلینیک تخصصی مریم محفوظ می باشد.

لوگو کلینیک دندانپزشکی مریم

طراحی شده توسط دیجیتال مارکتینگ رهام